Sunday, September 25, 2011

Lördag 3 september

Vi tog bilen till Sigtuna med på lördagen.
Sommarvärmen kom tillbaka och det blev en fin dag med nostalgiska inslag för min del.
I Sigtuna bodde min mormor och jag har minnen därifrån.
Mormor dog det året jag blev sju år.

Stora Gatan.

Huset på Stora Nygatan där mormor bodde på nedervåningen.
Då var huset grönt och utbyggnaden fanns inte.

En kort bit nedanför mormors hus låg småbåtshamnen och Mälaren.
En bit bort längs stranden fanns pilträd som vi klättrade i.

Gick in i Mariakyrkan och tände ett ljus för mamma. I den kyrkan vigdes mina föräldrar och jag är döpt där.

Ekorre på kyrkogården.

Vi åkte upp till Sigtunastiftelsen där mormor var husmor 1942-1954. Ett speciellt ställe, tycker jag, arkitekturen, en blandning av en medeltida borg och italienskt kloster. Pelargångar, springbrunn och tallar. Det ska vara ett rum för gränsöverskridande möten mellan vetenskap, konst, litteratur som utmanar till reflektion kring hela människan. Gästhem, föreläsningar, konserter m.m.

I rosengården vid springbrunnen.



I gästhemmet (hotellet) finns ett rum, 311, som heter Ellen, namngivet efter mormor. Den trevliga kvinnan i receptionen gav mig nyckel så jag fick titta in i det rummet.

Fina färger och trivsamt. Andra rum har bl.a namn som Stora Vreden, Marias oro, Östersol, Solnedgång, Söderblom och Rosenkammaren.
Någon gång ska jag sova över här och ägna mig åt något jag känner för, läsa, promenera...

No comments: