Friday, October 28, 2011

Salabesök 16 oktober

Min bror Hans och jag åkte till en stengraveringsfirma. De hade gjort ett stort misstag med gravstenen vid mammas och pappas grav. Vi fick välja ny gravsten och passade på att åka till Sala som ligger i närheten.

Först stannade vi till i Sätra Brunn. Här är själva brunnen där man får dricka vattnet i en pappersmugg.

Hans på en av broarna över Sagån i parken i närheten av huset vi bodde i. Behöver målas kan jag intyga.

Porten vid vår sista adresss, Kungsgatan 7. Såg exakt likadan ut som för 40 år sen, bortsett från porttelefonen. Samma mosaik och dörr.

På min "första" gata, F.d Bergmästaregatan numera Aguéligatan där jag bodde mina första 10 år. Huset vi bodde i är det som skymtar med ett rött torntak.

Ahh, min första biograf, vid torget. Centrum hette och heter den. Har inte heller ändrat sig på utsidan. Det fanns en till som hette Saga men jag minns mest den här.

En god och sen lunch blev det vid sjön Långforsen vid Måns Ols. Jag har många glada minnen från kompisarna Sachas och Göstas hus där i närheten. Hans har ännu fler minnen och vi tyckte nog båda att det blev en nostalgitripp i positivt slag. Trots gravstenen.

No comments: