Sunday, October 9, 2011

Bokmässan i Göteborg 22-23/9

Första gången jag besöker bokmässan! Många intressanta seminarier, fler än jag hann med förstås. Tåg ner på torsdagsmorgonen med några arbetskompisar. Trevligt! Stötte på flera bekanta, bl.a kusin Lena.

Hittade Lennart Hellsing i vimlet på fredagen och berättade att vi hade utställningen Allemansland i Nynäshamn. Fick fotografera honom och han önskade lycka till. En höjdpunkt för mig!

Lin Hallberg berättade om sitt författarskap och hästintresse. Senaste boken, Vem är du, Johanna?, utspelar sig på Island. Där får hästen vara häst, tycker hon och berättade om flera länder hon besökt. Nu är hon på väg till Argentina och Uruguay.

Fullt med samtal på mässan. här är det Helena Bross och Magnus Ljunggren. Båda har skrivit bra böcker med lättläst innehåll. Det är en konst.

Hittade Petter som signerade boken Goda dagars magi. Köpte den till Einar som inom en timme upptäckte mig på ett foto på Petters twitter. Så gick det med den överraskningen! Jag gillar Petter, har alltid gjort det för att han är rak, bjuder på sig själv och en bra förebild med sina texter, språk och energi.

Böcker, böcker, böcker... Här på Barnens Torg.

Hamnade framför ett samtal med Viktoria Myrén, frilansjournalist med inriktning på internationella frågor, föräldrar, barn och litteratur. Kände igen henne från en artikel i Opsis Kalopsis om det lilla barnet som ett språkgeni. Hon är också författare till två romaner. Här på mässan talade om sin nyutkomna bok Iris som bl.a utspelar sig i Nicaragua. Tänkte att det är något för Siri att läsa. Säkert för mig också. Den här kvinnan skriver bra.

No comments: