Monday, February 8, 2010

Söndag 7 februari

Ju längre jästid desto godare bröd läste jag nånstans. Hittade det här receptet med kalljästa bröd.
Igår kväll gjorde jag degen. Klickade ut den i en muffinsplåt där jag först tryckte ner bakplåtspapper i varje fördjupning. ( 10 X 15 cm) In i kylskåpet över natten.
På morgonen tog jag ut den och lät den stå en timme i rumsvärme och sen in i ugnen, 200°, i 25 - 30 min. Jättegoda blev de!
15 g jäst, 5 dl kallt vatten, 2 dl torkad frukt (tranbär, gojibär, russin, aprikos, whatever...) 2 msk linfrön, hackade hasselnötter, 2 tsk salt, 1 dl vetegroddar och 1 liter siktat dinkelmjöl.

Vaknade med känsla av en anstormande förkylning. Åkte trots det över till Egil och Emma för att se hur Wille mådde.

Ser inte så pigg ut här men han var mycket mer rörlig än i måndags då jag sist såg honom.
Han kan stå på benen och röra sig ganska obehindrat men med sämre balans i vänster framben.

Han får vara i en liten "bur" inne för att han inte ska riskera att skada läkningen efter nackoperationen.

2 comments:

Sigen said...

Gud vilka bröd, måste testa i helgen. Pigga på dig.
Kram Helen

Anonymous said...

Tack kompis! Hoppa inte över bakplåtspappret. Då fastnar dom helt!
Ingegerd