Monday, April 6, 2009

Söndag 5 april

Syfestival i Kista - igen.
Jag kände ett visst motstånd på morgonen och tänkte vänta till nästa mässa i höst. Så kom jag iväg i alla fall och det ångrade jag inte. Blev så uppiggad och glad av allt kreativt och nytt jag såg. Tittade mycket i quiltmontrarna, tittade i böcker och pratade bl.a med Christl Richter-Frohm från Uppsala som designar och säljer fantastiska tyger, bl.a från USA och Japan. I Japan är de väldigt skickliga på att få fram djup i trycket, berättade hon.

Från Rikstäckets lilla utställning.

Tyger från Australien, Indien och Bali såg jag hos Quiltakademin. Där köpte jag några tyger till ett nytt projekt.

Vid den här montern blev jag stående länge. Företaget heter Canvas och visade spännande sätt att jobba med obehandlat silke och andra material som smältes ihop.

Uppvärmningen av olika material gjordes med ett strykjärn. vanligt bakplåtspapper skyddade underlag och strykjärn.

Angelina-plastfilm, färger m.m

En väska i Christl´s design. Inte min stil riktigt men vilket hantverk!

No comments: