Saturday, March 7, 2009

Lördag 7 mars

Årets första trädgårdsmässa; Rum & Trädgård.
Christina och jag fick skjuts till Kistamässan. Vi kom tidigt, strax efter att de öppnat, vilket var rätt tänkt visade det sig senare. När vi gick var köerna långa och trängsel uppstod lite här och där.


Många utställare var florister och småföretag som säljer sånt som passar på små utrymmen t.ex balkonger.

Ett känt ansikte, Bosse Rappne , visade Ulriksdals trädgårds utställningsrum.

Lite påskinspiration, kanske?


Det fanns julrosor överallt. De går ju att ställa ut snart så jag köpte två plantor.

Vi träffade på Sanna, (f.d Rockdala), som jobbar med Balkongbutiken i Sickla . De säljer bl.a sköna och tåliga kläder som passar trädgårdsarbete designat av Petra Maison, Garden Girl. Köpte en fin sekatör där.

En otroligt stor, fin myrten! De är svåra att sköta. Blir de bortglömda en ynka gång så torkar de ut och tvärdör.

Ett kul (?) högt kakfat.

Christina och jag tar en paus och fikar. Christina ser till att pryda bordet med en av de julrosor jag köpte.

Massor av orkidéer.

Jag tittade efter stora krukor eftersom vi ska göra fint på vår baksida där Binni och John byggt trädäck. Dessa terracottakrukor finns att köpa hos ett företag på Ekerö, Horto Decór. Tyvärr inte helt frostsäkra även om de bränts i hög temperatur.

Rara växter med sin fröförsäljning var välbesökta som vanligt. Där hittade jag fröer till akleja, digitalis och luktärter.

Här är de två julrosplanterna jag köpte. Nu ska jag härda dem några veckor innan de planteras ute.


Den här myrtenplantan köpte jag på mässan. Det är en tåligare sort som inte torkar ut så lätt. Sammanfattningvis en inspirerande och uppiggande förmiddag på mässan. Om bara tre veckor kommer den stora mässan i Älvsjö, Nordiska Trädgårdar.

No comments: