Saturday, March 28, 2009

Fredag den 27 mars

Nordiska Trädgårdar - mässa nr 2.
Fredag eftermiddag träffades Christina och jag i Älvsjö. Vi gjorde som vi brukar, först en gemensam promenad genom hela mässhallen, sedan en fikastund. Därefter går vi var för sig tills det är dags att gå hem.
I år kändes det luftigt i hallen men hög ljudnivå, bl.a på inspelat fågelkvitter. Måste vara jobbigt för de som står där hela dagen.
I år tyckte jag att julrosorna och pelargonerna var mest i fokus. Utställningsbalkongerna var rätt snarlika med några undantag. Ljusa, romantiska (pasteller och rosor) med vita möbler, textilier, med viss Medelhavsnostalgi.
Jag missade Wij Trädgårdars utställning men såg på Slottsträdgårdsmästarens fina blogg att de hade vedstaplar och växter i starka färger.
Jag besökte förstås Tina Hellman och hennes man i Sturehofs Krukmakeris monter. Jag älskar hennes keramik och köpte denna gång en grön kruka. Generös som hon är skickade hon med en grön kruka med en blå pensé som jag ska ta med till mamma.
Jag köpte ett antal fuchsiasticklingar hos Rockdala och en julros.
Jag besökte Ekolådans monter och bestämde att vi ska pröva någon av deras lådor, t.ex mix av frukt och grönsaker. "Lilla Mixlådan" ca 4 kg kostar 200:- och "Stora Mixlådan" 6kg 280:-.

Till slut kände jag mig yr av alla intryck.
Efter tre timmar på mässan kom vi ut i en snöstorm (ok då, inte riktig storm men snö och vind som piskade i ansiktet i alla fall) och tog bussen hem till Farsta.


Första stoppet hos "Årstiden"

En "tårta" i Lena Linderholms monter.

Några bilder från balkongutställningen.

Medelhavet som utgångspunkt.

mera från Medelhavsbalkongen.

Ljust, vitt, antika detaljer och möbler med avskavd färg - den här typen av trädgårdsinredning dominerar sen lång tid. Ibland tröttnar jag och längtar efter mer stram stil.

Blommigt med goda bullar och teservis och - ljust.

Citroner och hängmatta - vita textilier.

Min favortikeramiker Tina Hellman!

I lilla hallen hann jag se orkidéer och Saint Pauliasällskapets utbud av sticklingar.

Kungsängsliljor i fin plantering, i alla fall färgmässigt..

Kungsängsliljor hör till mina favoriter.

Julstjärnan jag köpte ser ut så här.

Christina köpte två "Rokoko" till mig (min favortipensé) som hon hittade. Jag missade dem så jag blev jätteglad för den presenten.

Så här såg det ut när jag kom hem. Ett nytt snötäcke och bara att bita ihop...

No comments: