Thursday, February 26, 2009

Tisdag 24 februari

Till Berlin med Anna och Helen.
Upp halv fem och taxi till Skavsta från Nyköping där vi sovit över i en övernattningslägenhet i Annas mammas hus. En strejk på flygplatsen Schönefeld försenade oss två timmar.


Äntligen på väg trodde vi. Sen blev det en timme till i planet innan vi lyfte.

Med min Ipod där jag lyssnade på låtar från "1 Giant Leap"

Framme på Schönefeld på väg till S-Bahn in till centrala Berlin.

Första stoppet var Alexanderplatz. Vi tänkte åka upp i tv-tornet men gråvädret gjorde att utsikten antagligen var lika med noll, så vi avstod.

Vi åt lunch och beställde in normalt öl, trodde vi. Det hetter Berliner Weisse, ett veteöl som de blandade växtsaft i, den gröna med madra (någon som vet vad det är?). Till en omelett smakade det lite speciellt.

Gasgatlykta på väg till Unter den Linden. Har hört att de ska bort och att folk protesterat för de gillar det speciella gula skenet.

På väg mot Brandenburger Tor. Stor och ödslig plats, Pariser platz. Kanske roligare en annan årstid med mera folkliv.

En titt på minnesmärket över Förintelsen - Holocaust Denkmal. Tungt.

Efter en timmes promenerande tog vi buss 100 och åkte runt en stund. Klev av i Kurfürstendammområdet. Där låg ruinen av Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, (klocktornet), tydligen en känd symbol för Berlin efter bombningarna 1943. Det blågrå åttkantiga tornet intill är den nya kyrkan. Det står på den plats där den gamla kyrkans mittskepp låg.

Skulpturen närmast heter Berlin och symboliserar det gamla delade Berlin.
Det lilla vi hann se av staden visade mest modern arkitektur. Svårt att förställa sig allt i ruiner efter bombningarna.


Jag ville absolut till varuhuset KaDeWe som en granne tipsat om. Ett NK i kvadrat. Marockanskt tema i entrén.

Vi fikade på 6:e våningen. De hade eget öl. Gott och inte särskilt dyrt att fika, ialla fall där vi var.

I den blå skymningstimmen såg vi massor av fåglar (kajor?) cirkla kring tv-tornet som kommit fram ur diset. En timme tar det att cirkla runt ett varv däruppe i tornet medan man äter, fikar eller bara tittar.
Klockan halv tio lämnade vi Berlin efter vår dagstur. Rekommenderas. Billigt med Ryan Air och kort flygtid från Skavsta.

Sov över en natt till i Nyköping. Avslutade med ett besök hos Annas bror Hans i ett hus med ateljéer för olika konstinriktningar (grafik för hans del) vi hann äta/fika i NK-villan vid ån mitt emot Nyköpingshus.

1 comment:

Anonymous said...

Hej kompis, jättefina bilder och en bra sammanfattning av vår resa. Tack, nu kan jag bara skriva ut det här imorgon och visa mina arbetskamrater. Nu behöver jag inte läsa Berlinguiden som jag tänkt. Det kan jag göra inför nästa Berlinresa, vilket det måste bli när det är varmare och ljusare.
London nästa!
kram
Helen/Signe