Wednesday, January 21, 2009

Onsdag 21 januari

Hjärtat.
Mitt starkaste sinne tror jag är synen. Jag ser ofta bilder i allt möjligt. Idag fick jag se ett hjärta på diskbänken av vatten. Fint format! Fram med kameran.
Jag började tänka på hjärtat. Det är utnött som symbol, kan lätt kännas banalt men står sig ändå. För mig. Jag har hittat några hjärtformade stenar på stränder i Grekland, köpte en gång ett litet glashjärta. De ligger så att jag ser dem här hemma, innanför ett fönster.
Ett hjärta symboliserar stark, stark uthållighet för mig. Det börjar slå när fostret är tre veckor och det slår ca tre miljarder gånger i en människas liv. Jag kallar mina söner för mina hjärtan. Det står för min starka kärlek till dem. Inte alltid är så lätt att klä i ord. De har legat så nära mitt eget hjärta, rent fysiologiskt. Det är något alldeles speciellt. Plötsligt mindes jag - idag - hur det var att första gången höra deras snabba hjärtljud! För det låg vatten i en hjärtform på diskbänken.


Vattenhjärtat.


Från en strand.




Glashjärtat.

Samma glashjärta.

Från Öland eller Grekland.

Glas och vatten.

1 comment:

Anonymous said...

Fantastiskt med ditt vattenhjärta, jag hittade ett stenhjära i Skåne i somras som jag har på köksbordet. Att stenar kan formas så?
Hjärtekramar till dig
Signe