Monday, January 5, 2009

Måndag den 5 januari

Igår var "Trollesundstjejerna" (utom Marie som tyvärr var sjuk) hemma hos Ingrid i Huddinge.
Ingrid bjöd på jättegod mat. Avocado med röra, Canelloni med spenat och ricotta och till sist en fräsch gräddfilspannacotta med bär. Det är den som syns på bilden. Recept kommer om någon dag.



Pannacotta med bär och sharonfrukt. Mmmm!!

Här sitter vi och är jättenöjda och mätta. En trevlig kväll.

Sen blev det en kall natt med minus 17 grader.
Idag, måndag, gick jag en promenad. I luften yrde små, små glänsande snökristaller.
jag gick ner till sjön och ut på isen. Fullt av skridskoåkare förstås.
Runt solen visade sig solringar eller halofenomen heter det kanske.
Vackert, hur som helst.



Mera halo !

En härlig promenad och skönt att få solljus på sig.

När jag kom hem "rejsade" jag på symaskinen och mitt senaste projekt, lapptäcke till min mamma. (Ingileif 1 och 2, vet hur det ser ut när man syr)

Grönt och vitt med lite romantiska rosor i mitten av blocken. Rationellt med rullkniv, skärmatta och quiltlinjal när bitarna ska ska tas fram. T.ex 560 små gröna kvadrater och lika många små vita. Mycket matematik om man vill och kvinnlig ingenjörskonst. En del undrar säkert varför man köper tyg och skär i dem för att få tusentals mindre och större geometriska figurer och sedan sätter ihop dem igen. Det tar mycket tid och känns ibland som om man har tagit i för mycket.. Men för mig och andra likasinnade är det en hobby, ett skapande, rogivande avkoppling, utmaning, meditation, lustframkallande paus i det övriga livet.
Jag lyssnar på radio eller musik i min Ipod. Eller lyssnar på mina egna tankar som rör sig fritt.
Samma sak händer när jag broderar eller pysslar i min trädgård. Det är något som händer när man gör något med händerna.

No comments: